En resa genom näsborren
Ja, så kan man kalla det. En läskig och pirrig resa genom näsborren och ner i svalget. Resesällskapet bestod av en smal svart slang med ett fiberskop i toppen. Min kropp var i ett lindrigt chocktillstånd. Väl framme fick jag se mina stämband röra sig så fint medan jag testade olika ljud. När man viskar ser man en liten springa mellan stämbanden, den s k glottisen, där luften passerar. När stämbandet arbetar mer sammanslutet, blir rösten tätare. Tar man en hög ton blir stämbanden längre. Sjunger man en lägre ton blir stämbanden kortare. Fascinerande att se.
Intressant, men också ganska komplicerat är läran om röstens anatomi och fysiologi, alltså själva uppbyggnaden och alla funktioner som finns i röstapparaten.
Luften är själva drivmedlet för rösten. För att en ton ska bildas, måste luften sättas i vibration. Det gör den i och med utandningen. När luften från lungorna passerar springan mellan stämbanden börjar dessa att vibrera. Det ljud som stämbanden producerar, passerar sedan genom hals, näsa och mun och får resonans. Resonans betyder ju återklang och denna klang kan man förändra genom inställningar i b la svalg, struphuvud, tunga och läppar.
På tal om luft och luftströmmen är ett ofta förekommande problem att man pressar ut alldeles för mycket luft (speciellt vid höga toner), vilket får till följd att stämbanden stänger sig alltför hårt och tonen låter pressad. Om man inte är lyhörd för sin röst kan små blåsor bildas på stämbanden och rösten låter sliten, hes och spänd. I stället för att pressa vid en hög ton, ska man lära sig en sångteknik där stämbanden i stället arbetar på längden.
Ja, det blev en del teknik. Men jag kan lova att detta är en minimal beskrivning av hur röstapparaten fungerar.
Lite praktiska råd, speciellt för er som sjunger pop, rock, soul, gospel....
Öva. Ofta. Håll maskineriet i gång. Var också varsam om din talröst. Den hänger ju så klart ihop
med sångrösten. När man sjunger i de sk populärmusikaliska genrerna (Afrosång) är man väldigt nära talrösten och därför är det viktigt att vara medveten om den. Varför inte börja med talövningar?
Planera röstvila. Sköt om dig. Lätt hänt att man är ute på krogen efteråt och där kan det vara rätt stimmigt. Nästa dag har man en ny spelning inplanerad. Kanske inte det bästa för rösten. Vila i stället när du är trött. För en klassiskt skolad sångare är det naturligt att öva varje dag. Den vanan är inte lika naturlig bland popsångare och liknande. Men kropp och röst hör ihop. Ganska självklart, egentligen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar