Det råder skilda meningar och definitioner om röstens olika register. Huvudregister, bröstregister, falsettregister, mellanregister m m. Med register menar man en benämning på toner med samma klang. Inom rock, pop, gospel m m är bröstregistret vanligast. Då känner man lätt vibrationer i bröstbenet när man sjunger starkt. De flesta människor talar i bröstregistret. Den ljusa rösten, som är mjukare och mindre metallisk kallas för falsettrösten. Inom den klassiska sången är det mer normalt att kalla den för huvudregistret.
För pop- och rocksångare kan det vara främmande att använda sig av falsettregistret. Det är synd. Det kan bli ganska endimensionellt om man bara vräker på med styrka. Vill man utvidga sina uttrycksmöjligheter och sjunga varierat måste man behärska båda sina register.
Många manliga sångare tar gärna i för mycket i bröstregistret och rösten låter pressad. För kvinnliga sångare har falsetten varit vanligare och de måste utveckla sitt bröstregister i stället. Utmaningen för kvinnliga sångare är att sjunga med bröstregister på höga toner. Då måste man ta kroppen och stödet till hjälp och se till att inte forcera tonen.
Ett vanligt problem bland sångare är den s k skarven. Ett registerbrott som uppstår när man övergår från högre toner där falsetten är naturlig till de lägre där man gärna använder sig av sitt bröstregister. En skarv kan vara både medveten som omedveten. Är den medveten, som i ex. joddling, är det inga problem. Men är man inte beredd får man en "tupp"" och det vill man förstås undvika.
Genom att reglera lufttrycket, tunna ut bröstregistret på vägen upp eller att spela med munhålans utrymme kan man få de olika registren att närma sig varandra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar